Kuidas töötab turbokompressor

Turbokompressori tehnoloogia hakkas arenema 20. sajandi alguses ja leidis esialgul rakendust suurtehnika ja sõjatranspordi valdkonnas, seejärel veo- ja sõiduautode sfääris. Alates aastatest 1970-1980 on turbiin muutunud tõesti usaldusväärseks ja tõhusaks seadmeks igapäevasõidukite jaoks. Tänapäeval täiustatakse turbo tehnoloogiat jätkuvalt ning nõudlus selle järele üha kasvab.
Turbokompressori ülesanne
Turbo surub õhku mootori silindritesse. Tänu kunstlikult suurendatud õhusisaldusele silindrites
- pääseb sinna rohkem küttesegu,
- põlemisel eraldub rohkem energiat,
- mootori võimsus suureneb.
Isegi väikese ökonoomse mootori puhul võimaldab turbo saavutada suuremat võimsust, vähendades seega kütusekulu ja atmosfääri paiskuvate heitgaaside hulka. Sel moel teeb turbosüsteem sõidu üheaegselt tõhusamaks, ökonoomsemaks ja keskkonnasõbralikumaks.
Toimimispõhimõte
Turbo koosneb kahest tiivikust (turbiin ja kompressor), mis paiknevad ühise võlli otstes. Tiivikud on peidetud tigu kujuliste korpuste sisse. Mööda korpust pääsevad turbiini ossa heitgaasid, mis panevad selle tiivikut pöörlema. Koos sellega hakkab pöörlema ühine võll ja kompressori tiivik teises otsas. Pööreldes hakkab kompressor imema õhku ja suruma seda torude kaudu mootori silindritesse. Enne seda läbib õhk jahutamiseks vahejahutit, kuna külmem ja tihedam õhk mahub mootori silindritesse suuremas koguses ning mootor töötab tõhusamalt. Pärast küttesegu põlemist väljuvad heitgaasid väljalaskekollektori kaudu, sisenevad uuesti turbiini ning tsükkel hakkab korduma.