Kuidas töötab turbiini võimendus

Turbolaaduri töö eesmärgiks on õhu surumine mootorisse rõhu all. Seadmel on kaks tiivikut, mis on kinnitatud ühise võlli otstesse. Esimesena hakkab tööle turbiini (nn kuuma osa) tiivik, mis pöörleb selle juurde pääsevate heitgaaside energia mõjul. Selle tulemusel hakkab liikuma ühine võll ja seejärel ka teises otsas asuv kompressori (nn külma osa) tiivik. Pööreldes suurel kiirusel haarab kompressori tiivik tugevalt ümbritsevat õhku, mida rõhu all surutakse mootori silindritesse torude kaudu. See võimaldab tarnida silindritesse suurema koguse õhu-kütuse segu kui kolvi tavalisel liikumisel tekkiva vaakumi puhul. Seda lisarõhku, mis satub mootori silindritesse, nimetataksegi turbiini võimenduseks või boost’iks.
Milleks on turbiini võimendust vaja
- võimsuse suurenemine
- kütusekulu vähenemine
- keskkonnasõbralikum sõit
Turbiini võimendus suurendab mootori võimsust nõudmata sealjuures suurt mahtu ja kõrgeid pöördeid. Tänu turbolaaduri loodud võimendusele pole suurema jõu saamiseks vaja osta suurema mootoriga autot. Väikesemahulise mootoriga sõitmine on omakorda kütusesäästlikum ja seetõttu keskkonnasõbralikum.
Võimenduse kontroll
Wastegate
Rõhuregulaatorid - bypass ja wastegate - mängivad olulist rolli võimenduse kontrolli all hoidmisel. Nende ülesandeks on tagada optimaalne õhurõhk, mis ei ületa lubatud maksimumi. Et heitgaasid ei keerutaks turbiini tiivikut rohkem kui on tarvis (mis võiks viia ülerõhu tekitamiseni), heidab turbokompressori kuumale osale paigaldatud wastegate liigseid gaase atmosfääri.
Bypass ja blow-off
Teine nüanss seisneb selles, et gaasipedaali lahti laskmisel ei peatu kompressori tiivik kohe, vaid jätkab veel mõnda aega inertsist õhu surumist. Drosselklapp blokeerib õhku ja hoiab mootorist eemal, nii et ebavajalik ülerõhk jääb sisselaskekollektori ja kompressori tiiviku vahele. Et see ei suunduks tagasi kompressori tiiviku juurde ja ei purustaks selle, laseb blow-off klapp liigse õhu atmosfääri. Teist tüüpi klapp, bypass, suunab kasutamata liigset õhku tagasi ringlusse.
Elektrooniline juhtplokk
Enamik kaasaegseid turbokompressoriga autosid on varustatud elektroonilise juhtplokiga. See määrab võimenduse optimaalseid parameetreid ning juhib turbiini geomeetriat muutuva geomeetriaga turbolaaduri korral.