Turbo viliseb

Turbokompressori töö seisneb kõrge rõhuga õhu
surumises mootori silindritesse kitsaste õhutorude kaudu. Vaevalt, et selline
protsess saab toimuda täiesti hääletult. Turbiiniga auto kapoti alt tulev müra
või vilin pole haruldane, kuid mõnikord on see normaalne ning muudel juhtudel
on see põhjuseks autoteenindusse pöördumiseks.
Heli iseloom
Madal vaikne heli on tavapäraselt normaalne turbokompressori jaoks, kuna see on seotud õhu liikumisega torude kaudu. Kui kapoti alt kostav vilin ilmub väikesel kiirusel ja madalatel pööretel, siis suure tõenäosusega pole turbokompressor selle põhjuseks. Kiirendamisel ilmuvat tugevat ja kõrget heli tekitab tõenäoliselt turbiin ise ning see viitab tavaliselt turbokompressori rikkele.
Levinud põhjused
Turbo viliseb reeglina järgmistel põhjustel:
- süsteemi hermeetilisuse kadu
- võõrkehad/praht süsteemis
- praod õhutorudes
- kahjustatud vahejahuti
- turbiini kulumine/katkiminek
Turbo viliseb Sageli hermeetilisuse kao, õhutorude pragude või halvasti kinnitatud klambrite ja tihendite tõttu. Vilinat põhjustavad sel juhul õhulekked ning seejuures on tunda olulist mootori võimsuse langust. Kõrvalheli võib tekkida ka õhutorustikku sattunud prahi või võõrkehade tõttu. Kahjustatud vahejahutit läbiv õhk võib samuti tekitada vilisevat heli. Kui vilinaga kaasnevad heitgaaside värvi muutus või suurenenud õlikulu, siis võimalik, et asi on turbiini katkiminekus (tiiviku lõtk, konstruktsiooni kulumine vm) ning seadet tuleb lasta põhjalikult diagnoosida.
Probleemi lahendus
Kapoti alt tulev vilin ei viita mitte alati turbosüsteemi rikkele. Kui aga heli on tugev ja kõrge ning sellega kaasnevad muud sümptomid, näiteks heitgaaside must, sinakas või valge värv, halvenenud mootori jõudlus või suurenenud õlikulu, siis tasub pöörduda spetsialistide poole. Autoremonditöökojas tehakse täpselt kindlaks, miks turbo viliseb ning vajadusel eemaldatakse süsteemist võõrkehad, parandatakse või asendatakse kahjustatud elemente, kontrollitakse kõikide ühenduste tihedust ja turbokompressori korrasolekut.